Jsem na prahu posledního dílu literárního triptychu, tentokrát věnovaného Antoine de Saint Exupérymu.

Zatímco Mácha a Andersen byli pro mě autory, pomáhajícími mi zvládnout specifické fotografické a výrazové techniky, s Exupérym se to má jinak. Exupéry je můj spisovatel, mám k němu osobní vztah, proto i celý projekt bude velmi osobní.

Jsem na to už připraven? No tak to se ukáže až v průběhu tohoto a příštího roku. Předpokládám, že projekt dokončím v polovině roku 2019. Rozhodl jsem se, na rozdíl od minulých dvou projektů – “Máchovských kontemplací” a “Očima Hanse Christiana Andersena”, že se s vámi o celou tvůrčí cestu vzniku projektu podělím. Zatímco Mácha byl o dramatických barevných plochách a Andersen o kontrastech, hranách, detailu a výrazovém blendu, Exupéry je jednoznačně o komplexní zkratce v myšlence a prostoru, ve VELKÉM prostoru.

Budu samozřejmě rád za jakoukoli zpětnou vazbu či doplnění informací, pokud vás projekt zaujme a budete mít chuť se o své znalosti podělit. Sledujte mě na Facebooku nebo na blogu na mých webových stránkách.

 

Úvod

Jak vlastně k projektu přistupuji? Co je cílem projektu? Ambice je stejná, jako u předchozích dvou projektů – pokusit se představit, jak by se na svět kolem nás Exupery díval, kdyby se díval přes fotoaparát. Jak by ty fotky vypadaly, kdyby měly mít podobnou vypovídací kvalitu jako jeho literární texty? Jak by je vyfotil Kurýr na jih, jak stavitel Citadely a jak Malý princ? Čeho by si všimli, co by kamerou zachytili a jak by fotografie editovali, aby dosáhli stejného zážitku, jaký má čtenář Exupéryho knih? Nic víc, nic míň.

Vycházím z toho, že každý spisovatel psal na základě své zkušenosti a prožitků. A v první chvíli chci pochopit, co je jako autory utvářelo. Co byly ty okamžiky, které se v jejich dílech tak či onak znovu a znovu v různých formách či přístupech opakují? Nezajímá mě tedy ilustrace ke konkrétní knize, ale vypravěčský styl, životní hodnoty, preference a způsob výstavby děje. Zlomové okamžiky děje.

Většinou začnu pátrat v biografiích. Kde konkrétní autor žil, kde chodil do školy, která ulice či město na něho mohly mít vliv, protože tam trávil významnou část života. Tak získám seznam míst fyzicky existujících. V případě Exupéryho to jsou zejména místa jeho dětství a dospívání, ke kterým získal hluboký vztah – Saint Maurice de Remens, Saint Raphaël, Fribourg – místa, která se vážou k jeho leteckému “transu” – Orconte, Cabo Juby, Amberieu – a místa, která mu buď zůstala svázána s emotivně silnými zážitky či kde vznikala jeho díla – Fleurville, Bevine House. A samozřejmě se tam pokusím dojet a fotit, ne všude, ale pár míst se hodí. Troufnu si říct už teď, že pro Exupéryho v mém podání bude zásadní Saint Maurice, Amberieu a Fleurville (no a ještě musím vymyslet Cabo Juby…).

Kromě fyzických míst se následně vždy pokusím definovat místa virtuální. Tedy taková, která jsou zástupci snových krajin, které vídám při čtení Exuperyho knih. Fotografie takový míst pak mohou vzniknout kdekoliv. V případě Exupéryho to bude o nezdolných horách, vysokých stromech, velkém nebi, písku a oblázcích, drsných dlaních, paradoxech srovnaného a rozházeného, o katechismu a rituálech, o letadle v temnotách. A možná tam budou hvězdy a růže, ale možná také ne…. Takže si znovu přečtu minimálně Kurýra na jih, Zemi lidí, Citadelu a Malého prince.

Za biografický základ a rozjezd projektu Exupéry mi posloužila kniha “Antoine de Saint Exupéry v obrazech a dokumentech”, autor Alain Vircondelet s využitím archivů Consuelo de Saint Exupéry.

Co se týče editace a techniky, tak to ještě musí dozrát. V každém případě už teď vím, že v porovnání s předchozími dvěma projekty bude Exupéry výrazově jednodušší a koncentrovanější. Mnohem důležitější pro mě také bude způsob prezentace a tisku fotografií, jejich zpracování, včetně volby materiálu – tady hodlám hodně potrápit jak sebe, tak vybranou firmu, jelikož už mám celkem jasnou představu o požadovaném výsledku :-).

No a východiska projektu shrnu v příštím příspěvku.

Straškov, 12.2.2018

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *