V kříži stojíš.
Obrazy míhavé
v očích spojíš.

V kříži z bolesti,
se zpoceným čelem,

zatneš v pěsti
větev,
trochu klestí.

Ještě jeden den
s tímto tělem.

Sázet se o vlastní štěstí.
V pevnostech
vystavěných beze cti.

Karel Ševčík

Vladimír představuje Karla Ševčíka v sedmi obrazech

Fotograf, básník, paleontolog, sběratel, vědec, … Tak tam všude má nebo měl nakročeno Karel Ševčík, další ze zajímavých fotografů, se kterým jsem měl tu čest spolupracovat na jednom z mých workshopů. Chvíli nám trvalo, než jsme našli vhodný termín – jednak jsme z opačných konců republiky, druhak oba dosti vytížení, takže nám to vyšlo až na pozdní podzim, do deště a chladného pošmourna.

Když se na mě Kája obrátil s tím, že by chtěl více proniknout do techniky snímání a editace ICM fotografií, nebylo mi zpočátku jasné, čím bych mohl já, krajinář s příklonem k barevné abstrakci, prospět fotografovi figur, aktů a černobílé fotografie. Kája je navíc v dobrém slova smyslu asi nejkomplexnější fotograf, který mě dosud požádal o spolupráci. Vystavuje, píše, průběžně studuje fotografii. Ovlivňuje ho slovenská nová vlna, futurismus i kubismus. K fotografii přistupuje s rozvahou, své projekty i jednotlivé krátké série má promyšlené, mnohdy až s filozofickým přesahem. Jinými slovy, barevná osobnost, která se navíc potýká s nelehkým zdravotním omezením. Po krátké předběžné domluvě jsem zvolil pro naši společnou práci prostředí emočně intenzivní – prostory Panenského Týnce a malé pevnosti Terezín. Tedy prostory s výrazným tvaroslovím, spojené s pozitivními i negativními stavy mysli, mystikou, melancholií či smutkem, vybízející k černobílému pojetí a umožňující procvičení základních technik ICM i vícenásobné expozice.

Kája není v aplikaci těchto technik nováček, často používá vícenásobnou expozici pro své studie lidského těla v roztodivných prostředích od přírody, přes sídliště až po industriál. S jeho téměř vědeckým a soustředěným přístupem to tedy bylo velmi rychlé – v Panenském Týnci horizontály, vertikály a fázování, v Terezíně navíc kombinace s přidržovanou multiexpozicí v jednom záběru. Pro mne bylo nové to, že Kája fotí rovnou do černobílé, takže se maximálně soutředí na balanc světlých a tmavých ploch či na kontrastní linie a ostření a nenechává se ovlivnit barevností.

Za sebe jsem velmi zvědav, zda se některé z technik objeví v budoucnu v jeho portfoliu – některé záběry, které jsme spolu pořídili a studovali, k tomu přímo vybízejí, takže se necháme překvapit…!

Tvorbu fotografa Karla Ševčíka můžete vidět nejen na právě probíhající výstavě v galerii Andyho Warhola v Medzilaborcích, ale také na www.kiv-foto.com

V Liberci 25.11.2018

2 replies
  1. Karel Ševčík
    Karel Ševčík says:

    Díky moc za článek a za věnovaný čas a důkladnou instrukltáž a představení vámi používaných ICM. Rozšířil jsem si povědomí o těchto metodách a strávil příjemné chvíle. Týnec i Terezín jsou poutavá místa a bylo by vhodné se tam zase vrátit.

    Reply
    • Vladimir
      Vladimir says:

      Děkuji i za Váš čas Karle, bylo to i přes nepřející počasí hodně zajímavé! Doufám, že se ještě na nějaké foto akci, případně výstavě, znovu potkáme, Vladimír

      Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *